6 Jun 2011

KITA_____ adalah Pemimpin

Apabila disebut ' tanggungjawab ' ianya melibatkan pemimpin, siapa sebenarnya pemimpin ? ...

Daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud  :  " Semua kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap rakyat pimpinannya. Seorang amir (raja) memimpin rakyat dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya. Seorang lelaki adalah pemimpin ke atas keluarga rumahnya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya. Seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan terhadap anak-anak suaminya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya. Seorang hamba sahaya adalah pemimpin atas harta benda tuannya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya. Ingatlah, semua kamu adalah pemimpin dan semua kamu akan ditanya mengenai pimpinannya. " - (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Rumusan daripada maksud hadis itu, adalah, jika kita tidak terpilih oleh pihak tertentu untuk jadi pemimpin, maka sedarlah bahawa kita sememangnya adalah telah menjadi pemimpin dan bertangungjawab keatasnya walaupun kita seorang hamba sahaya sahaja. Menyedari hakikat ini, jadi tidak perlulah melibatkan diri dalam perkara-perkara yang tidak baik dan menyalahi hukum dan undang-undang untuk menjadi pemimpin.

TUNAIKANLAH TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI PEMIMPIN DENGAN CARA YANG TERBAIK KERANA KITA AKAN DITANYA KELAH DI AKHIRAT HAL KEPIMPINAN KITA DI DUNIA INI.

Bimbanglah jika kita tidak menunaikan amanah kepimpinan sekarang, bukannya terlalu bimbang tidak terpilih menjadi pemimpin.

.............................................................................
renung-renungkanlah .......
Dalam penghidupan, pelbagai pengisian akan datang dan memasuki diri kita, apa yang pasti, jadikanlah kebaikan sebagai teladan dan yang buruk sebagai sempadan, Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri, maafkan saya, buka pintu hati, kita pasti akan memahami, terima kasih

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...