26 Dec 2010

Mencari kepuasan ...

Selagi kita bernama manusia, kita sentiasa inginkan kepuasan. Selalunya kita tidak pernah rasa puas dengan apa yang kita ada. Kita hanya tahu mengejar kepuasan dengan apa yang kita belum tahu bagaimana natijahnya samada baik atau sebaliknya.

Adakalanya apabila terlalu sibuk inginkan kepuasan, kita terlupa apa yang kita cari dan inginkan sudah berada di dalam genggaman.

Lumrah alam, yang hidup susah, pasti inginkan kesenangan, yang sudah senang inginkan lebih kemewahan, pendek kata kita sebagai manusia tidak pernah puas dengan apa yang kita ada.

Tidak salah sekiranya kita sentiasa ingin mengejar kepuasan. Tidak juga salah sekiranya kita ingin mengejar kemewahan asalkan kita bersyukur dengan apa yang kita miliki dan kepuasan yang dicari adalah dengan cara dan jalan yang betul.

Tidak salah untuk kita mengejar kekayaan atau kemewahan, yang salah apabila kita mencari kemewahan dan kekayaan dengan cara penipuan,mengadakan skim cepat kaya dengan niat untuk menipu bagi tujuan kemewahan dan kekayaan diri sendiri.

Tidak salah untuk kita berubah kearah kesenangan, setelah sekian lama kita berada dalam kesusahan, Tetapi berubahlah dengan cara yang betul, usaha yang betul ,bukan dengan berperasaan tamak dengan menginginkan kesenangan tanpa perlu berusaha.

Berjayakah kita tanpa usaha? Setiap apa yang kita lakukan pasti ada ganjaran, terpulang melalui cara yang kita inginkan. Tetapi matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Sekiranya kita ingin yang terbaik, lakukanlah sesuatu dengan baik, bukan dengn cara yang salah untuk hasil yang baik. 

.............................................................................
renung-renungkanlah .......
Dalam penghidupan, pelbagai pengisian akan datang dan memasuki diri kita, apa yang pasti, jadikanlah kebaikan sebagai teladan dan yang buruk sebagai sempadan, Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri, maafkan saya, buka pintu hati, kita pasti akan memahami, terima kasih

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...