14 Dec 2010

Tenaga Syukur


Salah satu pusat tenaga yang terkandung dalam Quran adalah tenaga syukur. Apakah tenaga syukur yang terkandung dalam Quran? Jika kita telusur bersama ayat demi ayat dalam Quran, kita selalu menemui perkataan 'syukur' yang ditulis dalam pelbagai bentuk.

Perintah supaya kita bersyukur juga selalu ditegaskan Quran. Seakan-akan sifat syukur ini memiliki keistimewaan di mata Tuhan. Banyak ayat Quran yang memerintahkan supaya kita sentiasa menambah rasa syukur.

Salah satu daripada ayat itu dapat kita temui dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud, "...Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Aku akan menambah (nikmat) kepadamu tetapi jika kamu mengingkari (nikmatku), maka pasti azabku yang sangat berat."

Dalam ayat lain pula, "Maka ingatlah kepadaku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepadaku dan janganlah kamu ingkar kepadaku," (Surah al-Baqarah ayat 152).

Sentiasa bersyukur dalam hidup, walaupun saudara merasakan hidup ini penuh kesempitan dan kesengsaraan. Bersyukurlah! Sebenarnya, banyak nikmat Tuhan yang diberikan dalam hidup saudara. Mungkin saudara tidak kaya, tetapi saudara memiliki kesihatan yang baik, hubungan baik dengan ramai teman ataupun keluarga saudara hidup dalam keadaan harmoni. Ini bermakna kenikmatan Tuhan sudah mengalir ke dalam kehidupan saudara. begitulah keistimewaan 'syukur' yang terpapar dalam Quran.

Betapa kuatnya Quran menyuntikkan kata-kata syukur dalam kehidupan ini. Quran memberikan panduan supaya kita sentiasa bersyukur kepada Tuhan dan tidak ingkar kepadanya. Semakin kita bersyukur, semakin banyak nikmat yang kita peroleh. Sungguh membahagiakan.
.............................................................................
renung-renungkanlah .......
Dalam penghidupan, pelbagai pengisian akan datang dan memasuki diri kita, apa yang pasti, jadikanlah kebaikan sebagai teladan dan yang buruk sebagai sempadan, Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri, maafkan saya, buka pintu hati, kita pasti akan memahami, terima kasih

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...