9 Feb 2011

Menyahut cabaran dan peluang ......

Kita memang hidup di dunia yang penuh cabaran dan peluang yang menanti kita untuk diambilnya.
Kita sering lupa bahawa kita sebenarnya diperlengkapkan untuk menyahut segala cabaran tersebut. 
Kita mudah melepaskan peluang yang ada pada kita. Setiap kita perlu membuat keputusan untuk mengambil peluang dan melalui cabaran yang terbentang. 

Adakah kita menyerahkan nasib hidup kita kepada orang lain ? atau 
adakah kita sendiri yang menentukannya ?. 

Jika kita menyerahkan nasib hidup kita kepada orang lain bermaknan kita secara sedar dan sengaja membiarkan kuasa dalaman diri kita dijajah dan dicuri orang. Kita secara sengaja meranapkan kuasa kita untuk memilih.

Bukankah kuasa terbesar yang dimiliki oleh kita itu adalah kuasa untuk memilih nasib sendiri serta keluarga ?. Dalam kehidupan manusia, tiada kuasa yang boleh merampas kuasa dalaman kita tanpa izin kita. Jika kita tidak menyahut cabaran dalam kehidupan kita.

Kita merelakan diri kita berada di bawah kemelaratan berterusan. Kita secara sedar menjadikan diri kita sengsara, melarat, menderita dan tidak mahu berkembang maju. Setiap keputusan dan tindakan yang kita ambil ada harga yang perlu dibayar. Jangan letakkan diri kita " low class "
.............................................................................
renung-renungkanlah .......
Dalam penghidupan, pelbagai pengisian akan datang dan memasuki diri kita, apa yang pasti, jadikanlah kebaikan sebagai teladan dan yang buruk sebagai sempadan, Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri, maafkan saya, buka pintu hati, kita pasti akan memahami, terima kasih

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...